logo

آپارتمان مسکونی خاطره باغ

آپارتمان مسکونی خاطره باغ

امیرحسین اشعری

استان فارس

آپارتمان مسکونی خاطره باغ

امیرحسین اشعری

استان فارس

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات
اطلاعات پروژه
نام پروژه :
آپارتمان مسکونی خاطره باغ
موقعیت پروژه :
استان فارس
آدرس پروژه :
شیراز، خیابان قصرالدشت
شرکت مشاور :
گروه معماری اشعری و همکاران
معمار مسئول :
امیرحسین اشعری
تیم طراحی :
زهرا جعفری ، افشین اشعری ، احسان شبانی ، زهرا رحیمی ، الناز امینی خانیمنی
گرافیک و پرزانته :
سارا ناظمی
تاریخ آغاز پروژه :
1340
تاریخ پایان پروژه :
1395
مساحت زمین ( متر مربع ) :
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
2700
دسته بندی کاربری :
مسکونی
تیم اجرایی :
محمد دارابی ، سعید جمالی
تاسیسات مکانیکی :
مهندس رستم پور
كارفرما :
عکاسی پروژه :
نوید عطروش
توضیحات فارسی

پروژه خاطره باغ در یکی از کوچه های خیابان قصرالدشت در شهر شیراز طراحی و اجرا شده است. این خیابان به دلیل مجاورت با باغ های قصرالدشت، به محله سرسبز و خوش آب و هوا شهرت دارد، اگرچه در سال های اخیر با افزایش ساخت و ساز در این محلات سرسبز قدیمی، بخش زیادی از پوشش گیاهی از بین رفته است. در شمال غربی بنا، کوچه ای با عرض ۶ متر قرار دارد که تنها دسترسی پروژه به محله است و باعث می شود امکان دید از فاصله روبه رو و نزدیک را مشکل کند؛ در این شرایط دید به بناها از ورودی کوچه و از فواصل دورتر اهمیت زیادی دارد.

روبه روی پروژه، در مرز بین کوچه و نمای شمال غربی درختان تنومند قدیمی وجود دارد. یکی از دغدغه های ما، ارتباط درختان قدیمی با درون پروژه است بنابراین با محوریت قرار دادن درختان، صفحات نما را در اطراف آن ها به بازی و حرکت درآوردیم. دغدغه دیگر این پروژه ارتباط بدنه بیرونی ساختمان با فضای محله بود که با جلو و عقب شدن صفحات نما، از فاصله دور نیز ارتباط بصری مخاطبان با پروژه ایجاد می شود.

طراحی فرم:

در نمای شمال غربی (رو به کوچه) به منظور نزدیکی با درختان اطراف پروژه، برش هایی در پوسته نما ایجاد کردیم و صفحاتی بوجود آمد که با توجه به موقعیت درختان به صورت پویا تغییر فرم می دهند و از داشتن یک نمای تخت دو بعدی و یکنواخت جلوگیری می شود. فرم های ارگانیک از پوسته نما شروع شده و تا لابی ورودی و پلان داخلی ادامه می یابد. در بین صفحات نما، بازشوهایی طراحی شده تا نسبت به طبیعت بیرون و محله بیشترین گشودگی را داشته باشد. همانند نمای شمال غربی در نمای جنوب شرقی پروژه (رو به حیاط) به منظور افزایش سبزینگی، فلاورباکس هایی در نظر گرفته شد که زمینه وجود سبزینگی زیادی را روبه روی پنجره ها فراهم می کند.

در مقابل این نما یک دیوار صلب بتنی قرار دارد که با اجرای قوطی کشی و شبکه مش، بستر دیوار سبز فراهم شد. کسی که در حیاط می ایستد می تواند سبزینگی را در یک فضای سه بعدی تجربه کند به صورتی که پوشش گیاهی از نما شروع به حرکت، از کف حیاط عبور و تا دیوار رو به رو امتداد می یابد و خاطره باغ های قدیمی یادآوری شود. با توجه به چنین قابلیتی، قاب هایی در پنجره های نما طراحی شد تا بتواند منظره روبه رو را قاب کند. ما امیدوار هستیم که رعایت ارزش های اجتماعی و زیست محیطی در چنین پروژه هایی بتواند بر طراحی پروژه های اطراف نیز تاثیر بگذارد.

English Description
There is no description for this item

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “